3. marraskuuta 2011

Don't ask us to attend 'cos we're not all there


Facebookissa ihmiset myyvät itsensä markkinavoimille aika halpaan hintaan. Jos joku yritys lupaa lahjoittaa hyväntekeväisyyteen rahaa, kun x kappaletta ihmisiä tykkää, niin jo vain ihmiset tykkää. Jos yritys lupaa arpoa lahjakortin tai jotain muuta tykkääjien kesken, niin heti alkaa joukkotykkääminen. Huolimatta siitä, minkälaisesta yrityksestä on kyse. Se voi olla joku pieni paja jostain takahikiältä, josta kukaan ei ole koskaan kuullutkaan, mutta materian- tai egotrippauksen kiilto silmissä siitä silti tykätään, tai sitten kyse voi olla jostain suuresta makkaratehtaasta, jonka tuotteista kyllä tavallaan tykätään, mutta tuskin ihan siinä määrin, että tulisi ilman lahjontaa mieleen ihan Facebookissa ruveta fanittamaan. Jee, sikahyvää makkaraa! (Pun intended).

Facebookissa kohotetaan kasvojaan tuomalla esiin omia arvojaan tavalla tai toisella. Itse en ikinä osallistuisi näihin "jos niin ja niin monta ihmistä tykkää, niin lahjoitamme rahaa kohteeseen x" -juttuihin. Jos yritys haluaa antaa rahaa hyväntekeväisyyteen, niin on hyvä ja tekee sen ilman ehtoja. En myöskään lähtisi mukaan jonkun yrityksen markkinointiosaston junailemaan kampanjaan, jonkun säälittävän 25 euron lahjakortin takia.

Sama koskee tätä blogia. Minä, kuten varmasti monet muutkin bloggaajat, saan jatkuvasti sähköpostiini viestejä erilaisilta markkinointitahoilta, että nyt on tällaista kivaa, lukijasikin varmasti arvostaisivat ja haluaisivat tietää tästä fantsusta jutusta! Eikä minulle edes luvata mitään erityistä siitä hyvästä, että antaisin heille mainostilaa. Hei kamoon? Sitten kun en reagoi, ne lähettävät uuden viestin, että et ehkä huomannut sitä edellistä viestiä. Viimeisin viesti päättyi mainintaan, että jos en halua vastaanottaa viestejä aiheesta, niin vastaa tähän viestiin "ei kiitos". Kuulkaas, ei tule tapahtumaan. En aio sormeani heilauttaa noiden turhanpäiväisyyksien vuoksi (tämän enempää), joita en ole edes pyytänyt saada sähköpostiini. Enkä aio myydä halvalla tätä blogiani markkinavoimille, saati sitten antaa ilmaiseksi.

Mainostilaa saa, jos hinnasta sovitaan, mutta tämä tyttö ei ole mikään halpa!

8 kommenttia:

Elegia kirjoitti...

AMEN! Minäkään en jaksa liittyä noihin liketä sitä ja tätä ja olet mukana arvonnassa ja plaa plaa. Minä liketän vain, jos oikeasti tykkään eikä minua silloin kiinnosta onko joku voita sitä sun tätä -kampanja käynnissä.

Minä olen myös saanut (tosi vähän tosin) noita mainosta tätä blogissasi -maileja. EN MAINOSTA! EN halua mainoksia blogiini missään tapauksessa - en vaikka voisin tienata kaksi senttiä!

Niille blogeille, jotka ovat myyneet sielunsa mainoksille, minulla on huonoja uutisia - olen blockannut mainokset eli en ONNEKSENI edes näe niitä. Ei siis ole pelkoa, että menen tutkimaan niitä (ilmeisestihän pitää klikata itsensä mainokseen, että bloggaaja voi saada rahallista hyötyä mainostamisesta?), sori.

Zepa kirjoitti...

Uhuu, oih? Saaks jotkut mainostilatarjouksia blogeistaan? Oon ihan hämm.. en mä vaan :-DDD

(No oikeesti ei kyllä hämmästytä yhtään :-D)

Mymskä kirjoitti...

Oijoi, kyllä minä vaan materian- tai egotrippauksen kiilto silmissä tykkään kaikesta, josta voin saada karkkia tai alennusta hintoihin (musta jopa se 25 euron lahjakortti johonkin mieluisaan liikkeeseen olisi ihan kiva, olen niin alhainen). Mutta noihin hyväntekeväisyyshommiin en sekaannu.

Mutta minä olenkin jo niin vanha ja väsynyt, että annan (sielunikin) vaikka ilmaiseksi, jos jollekin kelpaa.

Ei vaan kelpaa, kun en ole saanut yhtään markkinointisähköposteja. Paitsi jos ne menevät siihen sähköpostiin, johon tulleista viesteistä 99,9% menee suoraan roskikseen (ainoastaan blogiin tulleet kommentit luen).

Anonyymi kirjoitti...

“Jos yritys lupaa arpoa lahjakortin tai jotain muuta tykkääjien kesken”

Tämä toiminta on kiellettyä myös heidän omissa säännöissään yleisen moraalittomuuden ja paheksunnan lisäksi.
Ei muuta kuin “ilmiantoja” menemään jokaisesta “tykkäämistä” kynnyksenä arvontaan tai sisällön näkemiseen pitäjästä, niin ehkä joskus oppivat.

Tiina kirjoitti...

Hatuttaa oikein kunnolla kaikki ne kilpailukutsut FB:ssa... ja ketjukirjeet.

Onnekseni vaiko harmikseni blogiini ei tule kovin usein pyyntöjä mainostamisesta. Tosin silloin kun tulee, niin tarjoaisivat ihan kohtuusummia joko lahjakorttina tai sitten suoraan tavarana.
Olenkohan minä jopa kolme kertaa päätynyt sellaiseen lahjontaan, mutta kyseessä onkin ollut tapaukset joista olin aikonut postata ilman palkkiotakin. Ja mikseipä sitä silloin sitten käyttäisi tilannetta hyväkseen. ;)

Tiina kirjoitti...

Elegia, sama hommeli, mullakin on adblock käytössä, joten ei tarvitse vaivautua mainoksista. Paitsi tietysti jos itse tekstissä mainostetaan tuotteita, mutta en juuri lue sellaisia blogeja. Joskus luin jotain muotiblogia, jossa mainostettiin Ellosta ja Halensia ja vastaavia puljuja, joiden vaatteet on tosi huonolaatuisia. Todellista fashionia tosiaan...

Zepa, ja vielä se, että harvemmin nuo edes vaivautuvat sen verran tsekkaamaan, että minkä tyylinen blogi on kyseessä.

Mymskä, no siis totta kai, jos se on joku oikeasti mieluinen juttu, mutta hei Snellmanin 25 euron lahjakortti... makkaroihin? :D No okei, en vähättele, joku voi tykätä makkaroista oikeastikin niin paljon. Totta kai mä itsekin osallistun hyviin arvontoihin, mutta jotkut osallistuu kaikkiin.

Anonyymi, jaaovvai?! Enpä tiennytkään, täytyy ottaa selvää. Tuskin silti rupean ilmiantamaan. :D

Tiina, no sehän on totta kai ihan ok, jos joka tapauksessa saattaisi kehua ko. tuotetta. Epäilyttävämpää on, jos bloggaajaa esim. lahjotaan tuotteilla, joille halutaan hyvää mainosta, niin epäilyttää, että kehuuko bloggaaja tuotetta siksi, että se on oikeasti hyvä vai siksi, että saa siitä jotain.
Kyllä mäkin sopivasta hinnasta kehuisin vaikka mitä. ;)

Kimmeli kirjoitti...

Onneksi minullakin on se adblock! Elämä helpottui huomattavasti :)
Mainosposti menee suoraan roskiin, prlums!

Tiina kirjoitti...

Noi markkinointiehdottelut on siitä ikäviä, että sähköpostikaan ei osaa arvata niitä spämmiksi, koska ne ei ole sitä varsinaisesti. Ja onhan ne pakko kuitenkin aina avata ja lukea, JOS siellä vaikka yhden kerran ehdotettaisiinkin jotain kunnon diiliä. ;)