19. tammikuuta 2012

You! Yes, you! Stand still laddy!

Olen tuohtunut. Olen tuohtunut siitä, että ilmeisesti olen ilman omaa lupaani antanut markkinointiluvan matkapuhelimeeni.

Tänään aamulla heräsin siihen, että sain kännyyni jonkun mystisen tekstiviestin joltain mystiseltä Klassikolta, joka tarjosi siivousta neljä tuntia kolmen tunnin hinnalla. Viestin lopussa oli merkintä *Saunalahti, jonka päättelin tarkoittavan sitä, että he olivat saaneet yhteystietoni Saunalahdelta (jonka liittymä minulla on). En kuitenkaan muista antaneeni lupaa tekstiviestimainontaan.

Googlailin hiukan tekstiviestimainontaa koskevia säädöksiä ja kävi ilmi, että sellaisia ei saa lähetellä, ellei asiakas ole erikseen antanut siihen lupaa. Asiakkaan ei siis tarvitse erikseen kieltää markkinointia vaan se pitää erikseen hyväksyä.

Samalla googlailulla kävi ilmi, että Oma Elisan asetuksista voi muuttaa näitä Elisa-konserniin kuuluvien tahojen "asiakasviestintätietoja". Menin siis Omaan Elisaani ja löysinkin kohdan, josta pystyi muuttamaan tekstiviestimainosten laajuutta. Hyväksyin Elisa-konsernin viestit, mutta en yhteistyökumppaneiden. Vaan kas! Kohdan alta löytyikin pienellä ja vaaleanharmaalla präntillä seuraava teksti:

Huom! Jos yhteystiedoissasi oleva puhelinnumero on Saunalahden edullisen ja monipuolisen liittymän, jonka ominaisuuksiin kuuluu, että saat Elisa konsernin sekä valittujen yhteistyökumppaneiden etuja ja tarjouksia mm. tekstiviestillä, lähetämme jatkossakin viestejä tähän liittymänumeroosi. Jos jostain syystä kuitenkin haluat asettaa nyt markkinointikiellon yhteystietoihisi, niin vaihda yhteystietokenttään sellaisen GSM-liittymän numero, jossa tätä etu ja tarjousviestiominaisuutta ei ole.

Syvä huokaus. Mistäs ihmeestä minä sen tiedän, onko minulla tällainen liittymä. Vaihdoin liittymääni loppuvuodesta enkä koskaan saanut tilausvahvistusta, sillä puhelinmyyjä oli päättänyt sähköpostiosoitteeni .fi eikä .net, kuten hänelle olin artikuloinut. Kun kyselin tilausvahvistuksen perään, sain vastauksen, että sähköpostiosoite on ollut väärin ja nyt korjattu, mutta en tästä huolimatta saanut tilausvahvistusta. Olisin tietysti voinut nostaa äläkän, mutta en jaksanut.

No ei kun sitten penkomaan seuraavaksi Oma Saunalahden tietoja. Lukaisin oman liittymäni sopimusehdot lävitse. Ja sieltähän se löytyi:

Liittymään sisältyy automaattisesti palvelu, jolla asiakas saa säännöllisesti ajankohtaista tietoa Saunalahden, sen yhteistyökumppaneiden tai muiden Saunalahden valitsemien tahojen tuotteista, asiakaseduista ja tarjouksista. Markkinoinnissa voidaan hyödyntää matkaviestinverkon paikka- ja päätelaitetietoja. Tehdessään liittymäsopimuksen asiakas saa automaattisesti tiedotteita ja markkinointiviestejä myös sähköisesti, esimerkiksi tekstiviestillä, multimediaviestillä tai sähköpostilla.

Haluaisin kuitenkin erityisesti kiinnittää huomiota kohtaan:

Markkinointiluvasta ilmoitetaan sopimusta tehtäessä.

Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa? Sitä, että se mainitaan pienellä präntillä tilausvahvistuksessa, jota en koskaan saanut? Puhelinmyyjä ei nimittäin ainakaan sanallakaan vihjaissut mistään markkinointiluvasta.

No, enpä tällekään asialle nyt mitään voi tehdä, koska ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi liittymätyypin vaihtaminen enkä varsinaisesti sitä halua tehdä. Halusin vain nyt avautua tästä asiasta täällä ja saada tunteen, kuin olisin tehnyt jotain, vaikka ei tästä mitään hyötyä ole kenellekään. Turhaa on taistelu markkinavoimia vastaan.

En mitään (ainakaan juurikaan) inhoa niin paljoa kuin tarpeetonta tekstiviestimainontaa. Varsinkin, jos siihen herää.

9 kommenttia:

Elegia kirjoitti...

Piti sanoa tähän jotain fiksua, muttei oikeastaan ole mitään fiksua sanottavaa.

Aika vaikea on mainonnalta nähtävästi piiloutua, kun periaatteessa yksinkertaistakin ostotapahtumaa varten pitäisi nähtävästi lukea pari metriä pienellä präntättyä. Huoh.

Tiina kirjoitti...

Saati sitten, kun mulla ei edes ollut mitään mistä lukea.

Laitoin aiheesta palautetta Saunalahdelle ja sain pahoittelut, ettei myyjä ole kertonut markkinointiluvasta. Lupasi myös laittaa viestiä eteenpäin, ettei tällaista enää tapahdu. Niivvarmaa! ;)

Elegia kirjoitti...

Haha, niin varmaan joo :D :D Ei ne asiakaspalvelijat koskaan sano kaikkea. Siinähän kuluisi koko puhelu ehtojen selvittämiseen ;D

Tiina kirjoitti...

No joo, eikä varsinkaan mitään sellaista, mikä saisi mahdollisen asiakkaan muuttamaan mieltään.

Kirsikka kirjoitti...

Sait sentään vastaukseni. Minä laitoin Nokialle palautetta niitten paskasta puhelimesta, mutten saanut edes mitään automaattivastausta.

Ja taas, kyllä on elämä huonokuuloisena helppoa. Ei nimittäin toivoakaan, että heräisin tekstarin ääneen. En, vaikka volyymit on niiltä osin puhelimessa täysillä. :)

Anonyymi kirjoitti...

Eiköhän tuossa nyt vain voi kiistää, että tuollaista ehtoa olisi mainittu kaupanteon yhteydessä, jolloin kaupan saa vähintäänkin purkaa. Ota myös yhteys kuluttajaviranomaisiin.

Puhelimessa ei koskaan saa ostaa mitään, ellei sitten lehtiä tilaa, koska siinä jää tilausehdot aina näkemättä.

Minullekin joskus jotain liittymän vaihtoa tarjottiin ja halvempi olisi ollut. Sitten kävi sivulauseessa ilmi, että en ollut "ottanut käyttöön" "kanta-asiakasetuja" ja jatkossa tulisi tiedotuksia niistä. Kun erikseen lisää kyselin niin yhteystietoja olisi kaupattu ties minne tai ainakin mainoksia lähetelty. Myyntimies oikein yllättyi kun sitten sanoin, että jätetään sitten vaihtamatta kun en roskapostia kaipaa. Teki mieli haukkua paskiaiseksi ja huutaa päin naamaa "tämänkö paskan vuoksi minua häiritsit".
Mainos- ja yhteystietomyyntiähän tuossa varmaan haettiin. Muille soitetuille ei varmaan tullut sitä vähääkään mainittua.

Saisi joka alalle tulla yksi valtiollinen operaattori tai toimija, joka ei yrittäisi tehdä kepulikonsteja ja kilpailisi laadulla. Tulisi kunnon vaihtoehtoja kaupallisille toimijoille.

Tiina kirjoitti...

Kirsikka, joo, ja nopean vastauksen sainkin! Se oli yllätys.
Mä en yleensä viitsi laittaa puhelinta äänettömälle yöksi, koska joskus jollain on asiaa, johon sopiikin herätä.

Anonyymi, kyllä varmaan saisikin purettua sopimuksen, mutta en halua. Se tarjous oli sen verran edukas ja tuli juuri tarpeeseen, että en nyt halua päästä siitä eroon. Ilmaisin kuitenkin epäkohdan ja sain pahoittelut sekä vastauksen, joten se riittää minulle.
Sähkösopimuksia tai sellaisia en sentään puhelimessa rupea tekemään. Kännyliittymä nyt on vain kännyliittymä, ja varsinkin kun operaattori pysyi samana ja ainoastaa liittymää päivitettiin toiseen, niin en ihan kauheata vilunkipeliä usko tapahtuvan.

Jani kirjoitti...

Tein saman mokan liittymänvaihdossa, eikä minulla ole puolustuksenani edes sitä etten tiennyt tällaisesta diilistä etukäteen, olin kyllä lukenut. Myyjäkään ei kyllä siitä maininnut, mutta siinä vaihdossa oli entisen liittymäni iän takia niin paljon muuta häsläystä ettei ihmekään jos vain unohti.

ill. kirjoitti...

Hei mulle sattui tänään ihan sama juttu, se tuli kaverin viestin kimpassa kolmen maissa kaupassa ja imaisi mehut akusta. Jotain helkkarin kylpylälomaa tms. en muista, poistin lukematta. Myös Saunalahden liittymä. Vaihdan kyllä heti kun voin (mulla on siinä 300 euron takuusmaksu kiinni jonka haluan kyllä takaisin).

Niin ja Nokian puhelimet on kyllä ihan paskoja. Yritin koulussa ottaa kuvaa yhdestä jutusta mut se ei halunnutkaan enää tarkentaa. Stna. Eikä kameran ääntä saa pois. Akku ei kestä kuin noin 2 vuorokautta ja tilttaa noin kerran kuukaudessa. Onneksi käytän sitä "vain" puheluihin ja tekstareihin, ja kalenteria, muut toiminnot on tyhjää diipadaapaa.

Kiitos että tarjosit tilaisuuden valittaa! :)