16. tammikuuta 2010

Tell your story walking

Maanantaisessa kirjoituksessa kertomani tilanne on edennyt. Otin siis ensiksi yhteyttä Nordeaan ja selitin tilanteen. Sain muutaman päivän päästä pankilta vastauksen (kirjoitusvirheet ja jännät kielioppiratkaisut Nordean):

Kiitos viestistänne.

Summa näyttää jo olevan veloittuneen tililtä, eli kanattaa olla yhteydessä Meteli.net:n ja pyytää heidän kautta maksun palautusta.

Huomasin samalla, että ette ole vielä liittynyt meidän Etuohjelmaan. Kanta-asiakkaaksi liittyminen on maksutonta ja Etuohjelma-asiakkaana saatte päivittäisistä asioinnista -25%alennuksen.

Voitte liittyä Kanta-asiakkaaksi, kun päivittäiset raha-asianne on keskitetty meille, eli teillä on
-tili, jolle tulee säännöllinen tulo
-säästöjä tai lainoja vähintään 6.000 euroa sekä
-tuotteita tai palveluita vähintään kolmesta tuoteryhmästä.


Ja blaa blaa blaa... Kuulostaakin ihan justiinsa minulta: säännölliset tulot, säästöä vähintään kuusi tonnia... Olisi nyt sitten tarkistanut samantien, että onko minulla edellytyksiä ryhtyä Kanta-asiakkaaksi (huom! isolla kirjaimella) ja sanonut sen suoraan. Oikeasti ärsytti ihan älyttömästi tuo pankin vastaus, joka kuulosti enemmänkin myyntipuheelta kuin miltään oikealta kannanotolta ongelmaani.

Noh, laitoin seuraavaksi viestiä meteli.netiin. Sain sieltä vastauksen huomattavasti nopeampaa kuin Nordealta, eli jo seuraavana aamuna postissani odotti vastaus. Meteli.net pahoitteli, että olin kohdannut ongelmia ja vahvisti, että maksu näkyi heidän tilillään kahdesti. Meteli.netin tyyppi ehdotti, että he antaisivat minulle latauskoodin, jonka arvo olisi hiukan enemmän kuin se ylimääräinen maksu heidän tililleen, tai vaihtoehtoisesti voisivat palauttaa rahat tililleni. Vastasin, että otan mielelläni vastaan sen latauskoodin, koska puhutaan kuitenkin niin pienestä rahamäärästä (alle 5 euroa), ettei sen kanssa kauheasti kannata alkaa riehua. Ja myöhemmin samana iltana sainkin sähköpostitse meteli.netistä latauskoodin viidelle kappaleelle.

Vaan nyt seuraa se Oikea Ongelma: Mitkä viisi kappaletta lataisin??? Apua! Päätöksiä, päätöksiä! Onneksi aikaa on maaliskuun loppuun, ei tällaista päätöstä voi tehdä kovin hätiköiden.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Pankki ei voi tietää, onko sinulla rahaa muissa pankeissa tai sijoituksissa tms. On varmaan ihan hyvä (ainakin heidän kannaltaan), etteivät oleta, ettei sinulla ole. He eivät myöskään voi tietää, tuleeko sinulle enemmän rahaa tulevaisuudessa, joten ainakin parantavat tietoisuuttasi asiasta varmuuden vuoksi. (Ehdot täyttävä lainahan ilmestyy helposti, jos omistusasunto tai auto alkaa jossain vaiheessa kiinnostaa.)

Kyllähän tuollainen näennäinen typeryys mainostuksessa aina kirpaisee, mutta ainakaan he eivät lähetä erillisia mainoksia..

DorianK kirjoitti...

Tilanne on melkein samanlainen kuin esim. leffateatterin sarjalippujen kanssa: pahimmillaan niiden kulutuksesta tulee paineita ja loppujen lopuksi tulee kulutettua ne ties mihin roskaan, että saa ne ylipäätään käytettyä. Ei siinä varsinaisesti säästä, vaikka se on ollutkin alkuperäinen tarkoitus. Tosin jos liput kuluttaa vasta juuri ennen niiden vanhenemista, ostoksesta on sen verran aikaa, ettei niihin käytetty summa ehkä enää aiheuta unettomuutta tai painajaisia. Lahjakortit eivät ole tuossa mielessä ihan yhtä pahoja.

Tiina kirjoitti...

Anonyymi, juu, totta. Toisaalta luulisin, että kanta-asiakkuuteen vaaditaan ne rahat juurikin Nordeassa eikä jossain toisessa pankissa...

DorianK, kyllä, tunnistan tuon leffalippupaineen! Sitä on tullut itsekin käytyä joululahjalippujen kanssa hätäkakkaleffassa huhtikuun lopussa kauhealla kiireellä. Kävin esimerkiksi vahingossa katsomassa Night at the Museum ja kadun sitä suunnattomasti!