21. lokakuuta 2012

Free as a bird, it's the next best thing to be


Aika monella kahvilalla, ravintolalla, baarilla ja muulla mestalla, jossa käy asiakkaita, on nykyisin ilmainen langaton netti eli free wi-fi niin kuin Ameriikassa sanotaan. Olen miettinyt, että minkä takia niiden verkkojen pitää olla suojattuja? Ai-na. Jos sen salasanan saa tiskiltä ja se kuitenkin annetaan ihan jokaiselle, niin what's the point? Salasanaa ei kuitenkaan yleensä vaihdeta koskaan eikä sen saaminen edellytä kahvin/kaljan/jonkun muun ostamista. Siitä huolimatta pihistellä halutaan. Ettei vaan kukaan käytä sitä salaa siinä seinän ulkopuolella. Sitten on pakko vaivautua nousemaan ja kävelemään tiskille ja pyytämään salasana ja sen jälkeen vielä toivoa, että kuuli ja muistaa sen oikein vielä paikalleen palattuaankin. No, ehkä se olen vain minä, mutta kannatan avoimia verkkoja julkisissa tiloissa.

Muutettuani tähän osoitteeseen kaapelimodeemini meni lähes heti paskaksi ja jouduin Elisaan uuden modeemin hankintaretkelle. Minulle annettiin vaihtoehdoiksi ostaa uusi modeemi n. 100 eurolla tai vaihtaa liittymäni Elisa Viihteeseen. Valitsin jälkimmäisen, koska minulla ei ollut siinä hetkessä sataa euroa sijoittaa johonkin vekottimeen ja tarvitsin nettiyhteyden heti. Kävi kuitenkin niin onnettomasti, että Elisa Viihteen yhteys pätki enemmän kuin rakettispagetti, joten olisin tullut hulluksi ilman naapurini avointa langatonta verkkoa. En tiedä oliko se yksityisen ihmisen vai jonkun firman wlan, mutta olin siitä ikuisesti kiitollinen.

Sittemmin tuo avoin wlan hävisi ja pätkiminen jatkui. Sattumalta minulle soitti Saunalahden myyntihenkilö, joka tarjosi liittymää ja nettitikkua edulliseen yhteishintaan. Sanoin myyjälle, että se onkin kauhean kätevää, koska tämä Elisan nettiyhteyteni pätkii aika usein, joten voin niinä aikoina sitten surffailla nettitikun avulla. Saunalahden myyntihenkilö oli hämmästynyt ja sanoi, että kyllähän se laajakaista pitäisi saada toimimaan ja käski soittaa Elisan tekniseen tukeen. Kerroin soittaneeni aika monesti, joten myyjähenkilö käski sanoa, että Saunalahden myyjähenkilö käskee laittamaan sen kuntoon. Nauroin räkäisesti tuon nuoren ja niin viattoman myyjähenkilön hyväuskoisuudelle.

Aina muuten kun Elisan tekniseen tukeen soittaa, niin nauhoite läpisee jotain siitä, miten vikailmoituksen voi tehdä myös netin kautta (vaikka vika olisi juuri nettiyhteydessä). No, kerran sitten kyllästyin soittelemaan ja tein vikailmoituksen netin kautta. Meni viikko, kunnes sain sähköpostilla vastauksen (netti oli jo siinä välissä palautunut toimintaan). Asiakaspalvelija ilmoitti, että nettiyhteydessäni "olisi toivomisen varaa" ja jos asia ei korjaannu itsellään (tai ilmeisesti sillä toivomisella), niin käski soittaa tekniseen tukeen. Siis mit vit..??? Ensin kehotetaan tekemään vikailmoitus netin kautta ja sitten kun niin teen, niin saan vastaukseksi vain kehotuksen toivoa itselleni parempaa yhteyttä ja soittaa tekniseen tukeen?!! Ei hyvä ihme...

No niin, nyt kiihdyn ihan liikaa. En tiedä miksi edes lähdin kirjoittamaan tästä aiheesta. Tarkoitukseni oli vain osoittaa kiitollisuuteni sillä, joka antoi (tietämättään) minun lainata wlaniaan. Onneksi laajakaistani ei ole muutamaan kuukauteen pätkinyt ollenkaan. Ja nyt kun tämän sanon, niin varmasti tapahtuu jotain kamalaa.

Tänä iltana suuntana on Lost in Music, Pakkahuone, Jaakko & Jay (♥) ja Billy Talent. Nähdään siellä! Tai sitten ei.

5 kommenttia:

Kimmeli kirjoitti...

Kaikki tietokoneisiin ja nettiyhteyksiin liittyvät ongelmatilanteet ovat sanalla sanoen Raivostuttavia!

Elegia kirjoitti...

Taitaa olla universaali ongelma. Olemme joutuneet muutamia kertoja soittamaan nettipalveluntarjoajan asiakaspalveluun, kun yhteys on katkennut. Eka kysymys siellä yleensä on, onko kukaan muua huomannut samaa ongelmaa. Siis haloo, olettavatko ne että mennään naapureilta kyselemään?! Ja ei, he eivät luule että olemme yritys.

Acata kirjoitti...

Mulle soitti kesällä joku Elisan jamppa ja tiedusteli mikä mun digiboksin tilanne on. Kerroin sen olevan rikki ja hää tarjos Elisa Viihdettä, johon tulis kylkiäisenä digiboksi. Ajattelin, että kai sitä vois testiä ja sovittiin, että laittaa tulemaan moisen. Saunalahden laajakaiston vaihto Elisaan hoitui automaattisesti ja boksin sai kohtapuoliin hakea postista. Muuten ihan hieno homma, mutta eihän se yhteys sitten toiminut. Selviteltiin tätä tuen kanssa ja sain tekstarin, jossa todettiin etteivät "voi toimittaa palvelua lupaamallaan tavalla". Sain soiton uudelta jampalta, joka totesi että "toi Turku ei oo ihan meidän ominta aluetta", siks ei toimi. Aha. Ymmärtäisin jos olis joku hiukan marginaalisempi paikkakunta, kai tää sit on tosiaan sellanen persläpi ettei Elisakaan toimi. Ok, mutta oiskohan tän mitenkään voinut selvittää ennen kuin lähtivät kauppaamaan sitä palvelua tälle ei ihan omimmalle alueelleen...? Mur.

Ohari kirjoitti...

Oon saanut viime aikoina Elisalta niin, niin, NIIN pashaa palvelua, että en ala nyt kiihdyttää itseä ollenkaan ajattelemalla koko asiaa EN RUPEE OLLENKAAN nyt sitten.

Jos palaan asiaan esim. kahden vuoden päästä, saatan pystyä käsittelemään sivistyneesti ja enimpiä kiroilematta sitäkin tapausta.

Ehkä.

Nyt se tuntuu kyllä maailman typerimmältä firmalta "palveluineen".

Tiina kirjoitti...

Kimmeli, tietokoneet sentään handlaan yleensä itse, mutta noihin nettiyhteyksiin ei juurikaan pysty vaikuttamaan. Ja se jos mikä raivostuttaa.

Elegia, joo, multakin yleensä kysytään, että tiedätkö onko naapureilla samaa ongelmaa. Sehän on ihan tyypillistä mennä kerrostalossa kyselemään naapureilta kaikenlaista.

Acata, haha, anteeksi, tahaton turkulaisvitsi nauratti vähän... :D
On kyllä aika omituista, jos Turku ei muka ole Elisan ominta aluetta. Tai joku tietty alue edes Turussa. Ehkä kannattaisi se myyntikin sitten kohdistaa niille omimmille alueille.

Ohari, joo, mä tiedän ja tunnen tuskasi. Paras olla nyt ajattelematta yhtään.