generated by sloganizer.net

8. tammikuuta 2008

Jokatytönjapojanoikeudet

Brim listasi jokaisen ihmisen omat oikeudet ja kommentoi niitä omalta kohdaltaan. Ajattelin tehdä vastapostauksen ja kertoa, miten itse koen nuo oikeudet omalla kohdallani. Rehellisesti ja avoimesti. (Se saattaa olla minulle aika vaikeaa).


1. Minulla on oikeus pyytää haluamaani.
(Hmm, tähän on vaikea kommentoida. Toisinaan se on helppoa ja toisinaan taas vaikeata. Saatan olla sanomatta mitä oikeasti haluan ja sitten vain mökötän, kun toinen ei osannutkaan lukea ajatuksiani.)
2. Minulla on oikeus vastata kieltävästi pyyntöihin ja vaatimuksiin, joita en voi täyttää.
(Kyllä pystyn kieltäytymään, mutta saatan myös potea siitä itsekseni huonoa omaatuntoa. Riippuu asiasta.)
3. Minulla on oikeus ilmaista kaikkia - sekä myönteisiä että kielteisiä - tunteitani.
(Olen aika huono ilmaisemaan kielteisiä tunteita, koska niistä seuraa riita tai joku pahoittaa mielensä. Paitsi tietysti tällainen blogissa dissailu on hauskointa ikinä, mutta ne taitavat olla enemmänkin mielipiteitä kuin tunteita.)
4. Minulla on oikeus muuttaa mieleni.
(Pidän kiinni naisten oikeudesta muuttaa mieltä nopeammin kuin tuuliviiri vaihtaa suuntaa.)
5. Minulla on oikeus tehdä virheitä ja olla epätäydellinen.
(Tässä on varmasti eniten vaikeuksia itseni kanssa. Kukaan muu tuskin välittää epätäydellisyydestäni. Eipä sillä, en vaadikaan itseltäni täydellisyyttä, eivätkä virheet kaada maailmaa.)

6. Minulla on oikeus toimia omien arvojeni ja moraalikäsitysteni mukaan.
(Oikeus on, mutta toisinaan arvoni ovat huomattavasti vihreämmät kuin omat toimeni. On vaikeaa olla valistunut aina ja kaikessa.)
7. Minulla on oikeus sanoa ei kaikelle, mihin en koe olevani valmis, mikä tuntuu vaaralliselta tai mikä loukkaa arvojani.
(Nyt isona osaan sanoa ei. Pienempänä en kovin hyvin.)
8. Minulla on oikeus päättää omien asioideni tärkeysjärjestyksestä.
(Ja päätänkin. Kukapa muukaan niitä puolestani päättäisi. Joskus vaan pännii, kun toisten tärkeysjärjestykset eivät ole samat omieni kanssa.)
9. Minulla on oikeus olla vastaamatta muiden käytöksestä, teoista, tunteista tai ongelmista.
(Yritän erityisesti olla tuntematta sitä perikansallista myötähäpeää, tietänette mitä tarkoitan.)
10. Minulla on oikeus odottaa muilta rehellisyyttä.
(Oletusarvoisesti pidän ihmisten puhuvan totta, vaikka olenkin saanut kolauksia elämäni varrella. Miehet, miksi pitää jauhaa paskaa ja sepittää joku täysin epäuskottava tarina mieluummin kuin sanoa, miten asia oikeasti on?)

11. Minulla on oikeus suuttua rakastamilleni ihmisille.
(Käytän tätä oikeutta toisinaan vähän liiankin kärkkäästi. Eli ei ole ongelmia asian suhteen.)
12. Minulla on oikeus olla täysin oma itseni.
(Täysin oma itseni olen harvojen ja valittujen ihmisten seurassa, mutta kuitenkin enenevässä määrin nykyisin.)
13. Minulla on oikeus pelätä ja sanoa, että minua pelottaa.
(Kyllähän yritän useimmin olla urhea.)
14. Minulla on oikeus sanoa "en tiedä".
(Taitaa olla useimmiten kuultu vastaus suustani "emmävaantiiä".)
15. Minulla on oikeus olla selittelemättä ja puolustelematta käytöstäni.
(Hmm. Kyllä tämä varmasti onnistuu. Joskus pitäisi varmaan selitellä enemmänkin.)

16. Minulla on oikeus tehdä päätöksiä tunteitteni pohjalta.
(Taidan tehdä päätökseni lähes aina tunteitten pohjalta. Toisinaan se on onnikin. Joskus järjen käyttö olisi kuitenkin jopa sallittua.)
17. Minulla on oikeus kaivata omaa tilaa ja aikaa.
(Minulla on niin paljon omaa tilaa ja aikaa nykyisin, että jakaisin sitä mielelläni jonkun kanssa.)
18. Minulla on oikeus olla leikillinen ja kevytmielinen.
(No shit, Sherlock?
)
19. Minulla on oikeus olla läheisiäni terveempi.
(Tämä on aika itsestäänselvyys. Ei ole koskaan tullut mieleenikään alkaa vertailla omaa terveyttäni muiden terveyksiin.)
20. Minulla on oikeus olla ympäristössä, jossa minua ei kohdella huonosti.
(Minua ei juuri koskaan olla kohdeltu huonosti, joten tämäkin on itsestäänselvyys.)

21. Minulla on oikeus saada ystäviä ja viihtyä ihmisten seurassa.
(Oikeus on, tosin on oikeus myös viihtyä omissa oloissani. Se tuntuu joskus vähemmän oikeutetulta.)
22. Minulla on oikeus muuttua ja kasvaa.
(Ja yritän kovasti kasvaa paremmaksi koko ajan.)
23. Minulla on oikeus siihen, että muut kunnioittavat tarpeitani ja toiveitani.
(Eivätköhän ne kunnioita.)
24. Minulla on oikeus saada arvokasta ja kunnioittavaa kohtelua.
(Ylpeyteni on kyllä kohdillaan. Joskus kyllä ärsyttää, jos joku käyttäytyy tökerösti ja vasta jälkeenpäin tulee mieleen, että olisi pitänyt sanoa sille niin...)
25. Minulla on oikeus olla onnellinen.
(Ensin ajattelin, että tietysti on, mutta sitten mietin asiaa syvällisemmin. Sen lisäksi, että elämä heittää kapuloita rattaisiini alvariinsa, niin taidan myös itse aika tehokkaasti toisinaan yrittää torpedoida oikeuttani olla onnellinen. Mutta joku päivä mä teille vielä näytän!)

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Huh. Sinäpä suoriuduit hienosti noinkin vaativasta tehtävästä! Onnitteluni.

Itse en kyllä, ainakaan toistaiseksi, lähde noita kommentoimaan. Moneen tulisi tosin aika samantapaisia vastauksia.
Kai se kuuluu sitten suomalaiseen luonteeseen olla kovin urhea ja pärjätä, olla muka pelkäämättä. Niin ja minä en ymmärrä sitä, miksi muka pitää PYYTÄÄ jotain, kyllä toisten nyt luulisi tietävän... ;)

Mutta ihan vakavasti puheen ollen, noita oikeuksia ihmisten pitäisi kyllä lueskella aika ajoin. Ihan itsensä...ja toisten vuoksi.

Anonyymi kirjoitti...

Heippa, laitoin sulle kyssäriä omaan kommenttilootaani. Mietityttää niin suuresti.