11. joulukuuta 2010

Ei korjata sitä mikä ei ole rikki

Tampereen seudun kirjastot uusivat tuossa joku aika sitten tietojärjestelmänsä. Kirjasto oli pari viikkoa kokonaan kiinni tämän tietojärjestelmän sekä myöskin jonkin hyllyjärjestyksen uusimisen takia. Järjestelmän on toimittanut joku monikansallinen "arkisto- ja kirjastojärjestelmiin erikoistunut yritys". Erikoistunut my ass...

Tampereen seudun kirjastot ovat nyt ryhtyneet piloteiksi tämän tietojärjestelmän käytössä, mikä suomeksi tarkoittaa sitä, että puolivalmis ohjelmisto on otettu käyttöön ja me kirjaston käyttäjät testaamme sitä tälle firmalle nyt ilmaiseksi. Ja voi pojat, mitä olisi tietojärjestelmän vaihtaminen ilman ongelmia.

Nythän ensinnäkin tilanne on se, että tuohon järjestelmään ei pystytä syöttämään uusia kirjoja, joten uusia kirjoja ei voida myöskään lainata asiakkaille. Tämä kuulostaakin todelliselta erikoistumiselta. Onkin varmaan aika villi ajatus, että kirjastoon todellakin hankitaan uusia kirjoja, jotka pitäisi saada syötettyä järjestelmään. Ei vaan muualla maailmassa.

No mutta sitten on toinen asia, joka minua henkilökohtaisesti nyppii oikein kunnolla. Vanhassa ja hyvässä verkkokirjastossa sain sähköpostiin ilmoituksen aina, kun lainojeni eräpäivään oli kolme päivää. Ja sitten kaksi päivää. Ja sitten yksi päivä. Näin säästyin suuremmilta sakoilta ja olen perkele tähän tottunut jo vuosien ja vuosien ajan. Ei tunnu kohtuuttomalta toiveelta, että sama pelaisi myös uudessa tietojärjestelmässä.

Noh, menin sitten tekemään itselleni käyttäjätunnukset tuonne uuteen systeemiin ja katsoin, että juu, siellä on sekä sähköpostiosoitteeni että puhelinnumeroni aivan oikein ja paikoillaan. Kaikki hyvin. Yritin etsiä tietoa siitä, miten saan ilmoituksen lähestyvästä eräpäivästä. Löysinkin uutisen, jossa selvällä suomenkielellä sanottiin: "Kirjasto ilmoittaa eräpäivän lähestymisestä kolmena päivänä ennen lainan erääntymistä. Ilmoitus tulee tekstiviestillä tai sähköpostilla. Ensisijaisena lähetysmuotona on tekstiviesti, jos kumpikin tieto löytyy käyttäjän tiedoista." Olin vain ihan vähän harmissani siitä, että nytkö se sähköposti muuttuukin tekstiviestiksi, koska minulla oli asetuksissa molemmat tiedot. Parempi sekin kuitenkin kuin ei mitään, ajattelin hyväuskoisena. Uutisessa myöskin sanottiin, että jos haluaa vaihtaa tapaa, niin täytyy konsultoida omaa kirjastoaan fyysisesti käymällä siellä paikalla, koska olisihan se nyt tietojärjestelmältä 2010-luvulla liikaa vaadittu, että asetuksia pystyisi muuttamaan verkossa.

Noh. Hengitin kymmeneen ja laskin syvään. Menin tutkailemaan omia asetuksiani lisää verkkokirjastosta ja löysin kohdan, jossa kerrottiin viestiasetuksistani. Tämä on pakko näyttää kuvana:



Mikä vitun Arena Omat viestit??? Ei jumalauta. Tämä ei tiennyt hyvää. Olisi kai silkkaa hulluutta ilmoittaa eräpäivän lähestymisestä saman järjestelmän kautta, jossa ne uusinnat tehdään. Koska siitähän olisi tosi paljon hyötyä. Tottahan minä käyn päivittäin pyörimässä tuolla kirjaston tietojärjestelmässä katsomassa, josko olisin saanut viestejä. Ja jos kävisin, niin kai minä nyt samalla uusisin ne lainat enkä tarvisi mitään muistutusta erikseen!!!

Jutun (anti)kliimaksina kerrottakoon, että minulla on kaikissa lainoissani eräpäivä 13.12. eli ensi maanantaina. Tänään on lauantai 11.12. Kolme kalenteripäivää ennen eräpäivää oli eilen. Ja arvatkaa mitä? En ole saanut jumalauta yhtä ainutta ilmoitusta eräpäivän lähestymisestä mihinkään mahdolliseen viestimeen!!! Niin paitsi jos se viesti on siellä vitun Arenalla, jonka sijainnista minulla ei ole aavistustakaan. Sen tiedän, että tuolla verkkokirjaston omissa tiedoissani ainakin lukee "Viestini: 0".

Ja voin kertoa, että aion mennä maanantaina fyysisesti paikalle Metsoon enkä suostu poistumaan ennen kuin he laittavat tämän asian kuntoon. (Ja joo, ei ole niiden kirjastonhoitajien vika tämä, lässyn lässyn).

Muutan kohta pois Pirkanmaalta ihan vaan sen takia, että saisin ajoissa sähköpostiini ilmoituksen siitä, että lainojen eräpäivät lähestyvät. Paljoa en pyydä.

10 kommenttia:

murska kirjoitti...

Joo, aika onneton tuo uusi systeemi tuntuu olevan. En halua olla mikään muutosvastainen jäärä, mutta vähän niitä systeemejä voitaisiin testata ennen kuin ne laitetaan käyttöön. Mulla meni muutama ilta ennen kuin pääsin edes niin pitkälle, että sain sen käyttäjätunnuksen luotua, systeemi herjasi vaan jotain koko ajan. En tajua, mihin koko käyttäjätunnusta edes tarvitaan, kun ennen pärjättiin pelkällä kirjastokortin numerolla. Kai tosta yritetään jotain interaktiivista portaalia luoda, eihän nykyään voi olla mitään nettipalvelua ilman kommentointimahdollisuutta. Äh.

Tiina kirjoitti...

Joo, mulle tuli kanssa sellainen fiilis, että tässä on nyt jotain uusia superhienoja sosiaalisen webin ominaisuuksia, joita joskus tulevaisuudessa voidaan käyttää ehkä, mutta noi perustoiminnot ei toimi.
Enkä koskaan käsitä sitä, että miksei tuotetta voida testata ja tehdä valmiiksi asti ennen kuin se otetaan käyttöön.
Ajankohtaisten uutisten mukaan siellä on ollut ongelmia ainakin sisäänkirjautumisessa ja varausten tekemisessä.
Vielä en ole uskaltanut edes hakemaan mitään kirjoja, koska paha mieli siitäkin tulisi kuitenkin.

Kirsikka kirjoitti...

Mä oon tämmönen kalkkis, että vasta nyt löysin Ouluun muutettuani mahdollisuuden saada eräpäivästä sähköpostilla muistutus. Itse asiassa en tiedä oliko se Lahdessa edes mahdollista, mutta ainakaan minä en siitä tiennyt mitään. Enkä vissiin osannut sitä kaivatakaan...

Anonyymi kirjoitti...

Olin eilen luennolla, jossa erään PIKi-alueen kaupungin kirjastonjohtaja valitteli tätä samaa asiaa. Hänen mukaansa mainitsemasi monikansallinen "arkisto- ja kirjastojärjestelmiin erikoistunut yritys" (eli Axiell) olisi voinut olla suoraselkäinen ja ilmoittaa, että systeemi ei ole vielä valmis joten lykätäänpäs siihen siirtymistä. Ymmärrystä olisi kyllä piisannut. Nyt piisaa ainoastaan vihaisia kirjastontätejä ja asiakkaita. Muutamat muut kyseisen järjestelmän tilannut kirjastokimppa on kuulemma jo lykännyt siirtymistään. Toivottavasti omani kuuluu niihin myös.

- Sanni Käheä

Tiina kirjoitti...

Kirsikka, ok, eli Lahteen mun ei ainakaan kannata muuttaa, koska siellä ei ainakaan tiettävästi ole tuollaista systeemiä. ;D

Sanni, mielenkiintoista kuulla, kiitos kommentista.
Kirjaston vikahan tämä ei tosiaan ole, varsinkin jos ohjelman puutteellisuus/keskeneräisyys ei ole ollut heidän tiedossaan. Valitettavasti kirjastot ja ne kirjastontädit taitaa nyt saada tästä sitten sen suurimman kuran niskaansa, kun asiakkailla ei ole muutakaan kanavaa valittaa.
Tyhmä juttu. Toivottavasti Axiell saa nopeasti homman toimimaan. (Käsittääkseni Axiellilla on jotain tekemistä Tieto Oyj:n kanssa, joten aika outoa, että heiltä on päässyt tällaista skeidaa käsistään).

Dårka kirjoitti...

"(Käsittääkseni Axiellilla on jotain tekemistä Tieto Oyj:n kanssa, joten aika outoa, että heiltä on päässyt tällaista skeidaa käsistään)."

Täähän on vitsi, loppukevennys. Huumoria. Onhan?

Tiivistettynä voisi sanoa että Tiedolla toimii ainoastaan laskutus.

Tiina kirjoitti...

Nooh... Mä en tiedä muuta kuin että Tieto on vastuussa Nordean verkkopankista, joka toimii kuin unelma. Siis oikeasti. Plus ne syötti ja juotti mua ilmaiseksi tänä vuonna, joten saatoin menettää arvostelukykyni.

minerva kirjoitti...

Mulle kävi ihan samoin tuon Tampereen kirjastosysteemin kanssa, pitäis tulla 3 päivää ennen eräpäivää viesti, ja eipä vaan tullut. Huomasin, että lainat olivat ihan kiitettävästi myöhässä. Miten hauskaa! katsoin henkilötiedoista ja kyllä, viestin pitäisi tulla. Ei vaan ole näkynyt...

Sori random :-D

Anonyymi kirjoitti...

Mä en tiedä muuta kuin että Tieto on vastuussa Nordean verkkopankista, joka toimii kuin unelma. Siis oikeasti.

Tiedolla on ilmeisesti kyky tehdä silloin tällöin jotain oikeasti toimivaa mutta useimmiten jotain aivan järkyttävää paskaa.

Tiina kirjoitti...

Minerva, ei tarvi soritella, vertaistuki on aina hyvästä. :D
Tää on sitten näköjään yleisempi ongelma kuin vain mun, eli ei varmaan auta vaikka menisin vaatimaan kirjastolta asian korjausta.

Anonyymi, sama taitaa koskea kaikkia alan yrityksiä Suomessa ja varmaan koko maailmassa.